понедельник, 24 апреля 2017 г.

Відкритий урок в 7-у класі з української мови "Дієслово"

Тема.   Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Форми дієслова (загальне ознайомлення)

Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; ознайомити з формами дієслова; формувати уміння розрізняти дієслова і дієслівні форми; удосконалювати вміння працювати з опорними схемами, робити висновки та узагальнювати, виділяти головне; розвивати мислення, мовлення, увагу учнів; виховувати уважне ставлення до слова.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: опорна схема «Дієслово», таблиці «граматичні властивості дієслова» «Синтаксична роль дієслова», план уроку, підручник, комп’ютерна презентація.
Хід уроку
                                                                    Ну що б , здавалося, слова
Слова та голос – більш нічого.
                                                               А серце б’ється, ожива,
                                         Як їх почує.
 Т.Г.Шевченко
І.Організаційний момент
ІІ. Повідомлення  теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Очікування від уроку
-         На уроці ми будемо … (уважні, активні, старанні, творчі)
-         Урок буде …. (цікавий, продуктивний, творчий)
2. Вступне слово вчителя.
   - Частина мови, про яку ми сьогодні говоритимемо, посідає друге місце після іменника за частотою вживання. Вона називає дію предмета. Яка це частина мови?

Дієслово – слово діє
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Дієслово – слово діє:
Вірить, любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серце ближнього не ранить.
Дієслово – слово діє:
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне,
Слово любе, слово рідне!
                      Л.Лужецька
   А тепер перевіримо, які ви були уважні. Запишіть у зошити всі дієслова з прослуханого вірша, які ви запам’ятали. Що вони позначають? (дію предмета)
3. Перевірка письмової роботи
4.Ознайомлення з планом уроку
План
1.Дієслово як частина мови:
- загальне значення;
- морфологічні ознаки;
- синтаксична роль
2. Форми дієслова.
   Ці пункти плану будуть своєрідними сходинками, по яких ми підніматимемося до помешкання Дієслова.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Сходинка 1.
1.     Робота з опорною схемою
Давайте складемо зв’язне повідомлення про дієслово як частину мови  за допомогою опорної схеми.
   Розташуйте в правильному порядку ознаки дієслова
Правильна відповідь. Дієслово – самостійна частина мови, що вказує на дію предмета або стан, відповідає на питання що роботи? Що зробити?, має початкову форму – інфінітив, має постійні та змінні ознаки, форми дієслова, виконує синтаксичну роль присудка, рідше будь-якого члена.

Вказує на дію предмета або стан

Питання що робити? Що зробити?

Дієслово

Змінні ознаки: спосіб, час, особа, число, рід (у мин.ч.)

Постійні ознаки: вид, перехідність, дієвідміна

Самостійна частина мови

Форми дієслова: інфінітив, особове дієслово, дієприкметник, дієприслівник, безособова форма на  -но, -то

Початкова форма: інфінітив

Синтаксична роль: Присудок, рідше будь-який член речення
Сходинка 2
1.Визначення та пояснення граматичних категорій дієслова, які ми знаємо.
Граматичні категорії
Приклади
Вид (доконаний,недоконаний)
Стрибнути, стрибати
Перехідність/неперехідність
Грати етюди,   іти дорогою
Спосіб (дійсний, умовний наказовий)
Іду, йшов; ішов би: йди
Час (теперішній, минулий, майбутній)
Іду – йшов – ітиму, буду іти
Особа (1,2,3 однини і множини)
Ллю-ллєш-ллє-ллємо-ллєте


Стан (активний, пасивний)
Пишу листа, лист пишеться
Рід (чоловічий, жіночий, середній)
Зіграв-зіграла,зіграло
Відмінок (для дієприкметників)
Виграна, виграної виграній
Дієвідмін (І та ІІ)
Пишуть, співають, бачать, люблять

    2.Гра «Четверте зайве»
Запишіть рядки дієслів. Визначте їх дієвідміну. Знайти зайві слова.
І ряд – казати, затримувати, дихати, дивитися. (І дієвідміна)
ІІ ряд – збиратися, розходитися, молотити, учити. (ІІ дієвідміна)
ІІІ ряд – зробити, літати, сіяти, зникати. (І дієвідміна)
3.     Гра «Познайомся з дієсловом»(робота на дошці і в зошитах)
Слово    питання     вид      час     дієвідміна    число    рід(особа)
-         Працював, люблять, зраділа, сміється, напишуть, сказали.
Сходинка 3.
Форми дієслова
1.     Робота з таблицею підручника для 7 класу ст. 56
2.     Усно вправа 70
3.     Гра «Хто швидше»
Від поданих дієслів утворити всі дієслівні форми. Записати їх. Визначити форму дієслова.
Зразок. Писати (інфінітив) – пишучи (дієприслівник(, написаний (дієприкметник), написано (безособова форма), написала б (особове дієслово)
Надумати, нагріти, замовити, прочитати, віддати, створити  (по варіантах)
4.     Перевірка письмової роботи
Сходинка 4.
   Синтаксична роль дієслова
(робота на дошці і в зошитах)
Особові дієслова - присудки
Верби зеленіють. З вогнем не жартуй. Він жив би інакше
Інфінітив – будь-який член речення
Язиком плескати (підмет) – не ціпом махати (присудок). Вас просили почекати (додаток). Лунає команда рушати (означення). Зайшов до бібліотеки з’ясувати. (обставина мети)
Безособові дієслова – головний член у безособових реченнях.
Смеркало. Йому таланило в усьому
Дієприкметники – як прикметники
Знайдений (означення) щойно рукопис ще не був надрукований (присудок)
Дієприслівники – як прислівники (обставини)
Спіткнувшись, не впади

ІУ. Виконання системи практичних завдань
Сходинка 5
1.     Творче конструювання
Учитель демонструє картинки або слайди. До них  потрібно дібрати якнайбільше дієслів
-         Дощ  - іде, шумить, ллє ,починається, припиняється, крапає..
-         Листя – виростає,зеленіє, жовтіє,опадає, шурхотить..
-         Двері  - скриплять,відчиняються,зачиняються, ламаються…
-         Пшениця – росте, достигає, жовтіє, колоситься шумить, хилиться…
Визначте число, особу і час дібраних дієслів.
2.     Творче завдання
   Напишіть міні-усмішку-твір, який складався б тільки з дієслів. Тема твору  «Моя яблунька»
   Наприклад.
Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Викопав. Посадив. Полив. Доглядаю. Чекаю. Росте. Зацвіла. Милуюся. Достигли. Пригощаю.
3.     Перевірка творчого завдання.
4.     Вас вітає «Острів мовних скарбів»
Слово – зброя. Як і усяку зброю,…
Ніколи не можуть схвилювати світ. (Б.Шоу)
Чудова думка втрачає свою цінність, ..
Його треба чистити й доглядати. (М.Рильський)
Не можна ходити по рідній землі,..
Коли вона погано висловлена. (Вольтер)
Ні мертва мова, ні мертва цивілізація…
Не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. (Ю.Мушкетик)

5.Гра «Одним словом»
ПЕКТИ РАКІВ – ЧЕРВОНІТИ
НАКИВАТИ ПЯТАМИ – ВТЕКТИ
ПАСТИ ЗАДНІХ – ВІДСТАВАТИ
ЯК ВОДИ В РОТ НАБРАТИ – МОВЧАТИ
ВЗЯТИ ГОРУ – ПЕРЕМАГАТИ
ВОДИТИ ЗА НОСА – ОБМАНЮВАТИ   
6.Гра «Я редактор»
Неправильно                                                    Правильно
Я лишаю вас слова        -                                  Я позбавляю вас слова
Приймати участь у міроприємствах –            Брати участь у заходах
Ми прийняли всі міри  -                                   Ми вжили всіх заходів
Я рахую, що…     -                                            Я вважаю, що…
Балакати на протязі часу                    -            Говорити протягом години
7. Завдання «Віднови речення»
- Правда ,не, від, сховати                                      Від правди не сховаєшся
- Боятися, суд, не, правда                                      Суд правди не боїться
- Минати,одна, правда, усе, зостатися  Усе мине – одна правда зостанеться
- Слово, від, лід, і, розмерзатися                       Від слова і лід розмерзається

У. Підсумок уроку
Враження від уроку
-         Що на сьогоднішньому уроці вам сподобалося найбільше?
-         Чи задоволені результатами виконаної роботи?
-         Чи справдилися ваші очікування?
Домашнє завдання
1.Параграф 4, письмово вправа 72
2. Скласти міні-твір «Що я люблю найбільше в світі», використовуючи різні форми дієслів
Звернімося до епіграфу
   Діти, дуже хотілося, щоб сьогодні, вийшовши з цього уроку, ви не просто винесли знання про дієслово, а й оту любов до слова, до мови.  
Як сказав Т.Г.Шевченко
Ну що б , здавалося, слова
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує.
   І нехай ваші серця завмирають, коли ви чуєте рідне слово, рідну мову, державну мову великого, могутнього, українського народу.
Будьте гідними патріотами своєї держави!

 План

1.                   Дієслово як частина мови
-         загальне значення;
-         морфологічні ознаки;
-         синтаксична роль
2.                   Форми дієслова
3.                  
     Граматичні категорії
Вид (доконаний,недоконаний)
Стрибнути, стрибати
Перехідність
Неперехідність
Грати етюди, іти дорогою
Спосіб   (дійсний,       умовний, наказовий)
Йду, йшов, ішов би, йди
Час(тепер., минулий, майбутній)
Іду …
Особа (1,2,3 однини і множини)
Пишу …
Стан(активний,пасивний)
Пишу лист, лист пишеться
Число(однина,множина)
Грав …
Рід (чол., сер., жін.)
Зіграв…
Дієвідміна(І, ІІ)
Дихають
роблять

Назва форми
Загальне значення
Неозначена форма
Дія, стан або процес поза часом, способом, числом, особою
Особове дієслово
Дія, стан предмета
Дієприкмет-ник
Ознака предмета за дією
Безособова форма на  -но, -то
Дія, яку сприймаємо як результат
Дієприслівник
Додаткова дія, ознака, обставина дії

Відповідає на питання
Приклади
Що робити?
Що зробити?
Малювати, записати
Що роблю? Що зроблю? Що робив?
Що буду робити?
Малюю, запишу, малював, буду писати
Який? Яка? Яке?
Намальований, записана
Що зроблено?


Намальовано, записано
Що роблячи? Що зробивши?
Малюючи, записавши


1 комментарий:

  1. Borgata Hotel Casino & Spa - JTM Hub
    Borgata Hotel Casino & Spa features 광양 출장마사지 2,100 room accommodations 부천 출장마사지 plus a variety 강릉 출장마사지 of culinary 제천 출장안마 offerings, including an outdoor pool. This 충주 출장샵 luxury hotel

    ОтветитьУдалить